Imukanavien pähkinärouhepuhallus

Vahvasti karstoittuneiden imukanavien puhdistukseen ei enää muu auta kuin mekaaninen puhdistus jossa pähkinärouheella puhaltaminen on paras keino tehokkuuden ja turvallisuuden kannalta. Pähkinärouhe on riittävän kova materiaali jotta kaikki karstakertymät poistuu mutta samalla kuitenkin niin pehmeää ettei se vahingoita mitään moottorin osia. 

Mistä tiedän onko autoni imukanavat karstassa ja mitä se aiheuttaa?

Onko autosi suorasuihkutus moottorilla(käytännössä kaikki diesel moottorit ja suuri osa bensiini moottoreista jotka valmistettu vuoden 2005 jälkeen) ja autolla on ajettu yli 100tkm? Silloin on erittäin todennäköistä että imukanavissa on jo iso karstakertymä.

Karsta imukanavissa vie imukanavien tilavuudesta osan joka estää moottoria saamasta sille suunniteltua ilmamäärää heikentäen moottorin käyntiä, lisää polttoaineen kulutusta jne. Tämä tunnetaan myös yleisenä aiheuttajana satunnaisille sytytyskatkos vikakoodeille. Mm vag konsernin autoissa monesti varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen voi tuntua tutinaa ja pätkintää.

Ylhäällä vasemmalla kuva ennen puhallusta ja oikealla puhalluksen jälkeen

Alta pääset katsomaan prosessista videon

Alla olevan videon asiakaspalaute

"Kiitos erittäin hyvästä työstä. Kulutus sinne ajaessa oli 5.8L ja takaisin ajaessa 4.9L ja tehotkin lisääntyivät eli kyllä kannatti kyseinen puhdistus.KIITOS.T:kyseisen bemmun omistaja"

Kuinka karstoittumista voi ehkäistä?

Paras lääke karstakertymiä vastaan on tehdä imupuolen liuotus pesu 30-40tkm välein. Tämä estää paksujen kertymien tulemisen jolloin vältytään imusarjan purkamiselta ja pitää moottorisi hyvin toimivana ja taloudellisena. Tarjoamme tähän edelläkävijänä Liqui Molyn jetclean käsittelyä joka on turvallinen ja tehokas. Käsittelyä suositellaan tekevän yhdessä öljynvaihdon kanssa koska käsittelyn jälkeen tulee öljyt vaihtaa. 

Kertyykö karstaa myös muualle moottoriin?

Kyllä. Karstaa kertyy myös suuttimien kärkiin sekä moottorin sisällä öljykanaviin+männärenkaisiin.

 Suuttimien kärjissä karsta aiheuttaa polttoaineen huonoa/vääränlaista sumua sekä kärkien vuotoa aiheuttaen huonoa palamista sylinterissä ja vääriä seoksia. Molemmat vaikuttaa negatiivisesti polttoaineen kulutukseen ja moottorin käyntiin. Tämäkin saadaan ehkäistyä Liqui Molyn JetClean polttoainepuolen pesulla. Suositeltu pesuväli 60-80tkm. 

Moottorin sisällä öljykanavissa karsta heikentää öljynkiertoa altistaen moottorin heikolle voitelulle josta pahimmillaan voi tulla moottorivaurio ja lyhentää moottorin elinikää paljon. Männänrenkaissa karsta aiheuttaa renkaiden jumiutumisen josta seurauksena moottori alkaa kuluttamaan öljyä ja pienentää puristuspaineita joka vähentää tehoja ja lisää polttoaineen kulutusta. Suositeltu moottorin sisäpesun väli 20-30tkm eli joka toinen öljynvaihto. Suositeltu maksimi öljynvaihtoväli on 15tkm. Longlife öljynvaihtoväli rikkoo moottorisi joten ethän aja samoilla öljyillä yli 15tkm niin autosi ja lompakkosi kiittää sinua tulevaisuudessa.  

Alta voit lähettää tarjouskyselyn autosi imukanavien ja karstanpoisto käsittelyille